Biagio Rossetti tarafından 1492 yılında tasarlanan İtalyan Rönesansı’nın başyapıtlarından Palazzo dei Diamanti’nin 2023 yılında tamamlanan restorasyonu, Roma merkezli mimarlık ofisi Labics imzası taşıyor. Projenin tasarım yaklaşımı 16. yüzyıldan kalma kompleksin restorasyonu ve iyileştirilmesinin yanı sıra sergi alanlarının ve dış cephelerin uyarlanmasını amaçlayan organik bir dizi müdahaleyi içeriyor. Proje, resim, heykel veya diğer sanat dallarından farklı olarak mimarinin sadece güzelliği ile düşünülemeyecek yaşayan bir sanat olduğu, var olmaya devam edebilmesi için deneyimlenmesi ve gerekirse yeniden yorumlanması gerektiği inancından yola çıkıyor.
Yapıya yapılan müdahaleler, hem tarihi binayı, mekansallığını ve içsel kalitesini korumayı hem de mekanlarını modern bir sergi alanının ihtiyaçlarına uyarlamayı amaçlayan organik bir eylemler bütünü olarak uygulanmış.
Bahçeye uzanan ve ana geometrilerini vurgulayan, kısmen camlı, hafif, üç taşlı ahşap bir yapıdan oluşan yapıya üç farklı müdahale yaklaşımı bulunuyor; Rossetti ve Tisi kanatları olarak adlandırılan önceden var olan ana sergi alanlarının teknolojik yeni yüzeylerle donatılması, eski Risorgimento Müzesi’nin restore edilen ve sergi faaliyetlerini desteklemek üzere yeni işlevlere sahip mekanların bina programına dahil edilmesi ve sergi alanı için ana yolların hem içeride hem de dışarıda devamlılığının sağlanması.
İlk müdahale, Rossetti ve Tisi kanatları olarak adlandırılan önceden var olan ana sergi alanlarını kapsıyor. Eski duvarları örten yeni kaplamalar, çağdaş bir sanat müzesinin gereksinimi olan termo-higrometrik performansına sahip sistemlerle donatılmış. Rossetti kanadında yeni Venedik terrazzo zemin tercih edilmiş ve her iki kanada da Rönesans sarayının mekansal dizilimini vurgulayan, perdahlanmış pirinçten yeni portallar yerleştirilmiş.
İkinci müdahalede, eski Risorgimento Müzesi’nin restorasyonu sonucunda eklenen sergilere ek olarak bir kafe, kitapçı, eğitim odası ve çok amaçlı bir oda bina programına dahil edilmiş. Pişmiş toprak zeminlerle donatılarak “açık hava odaları” olarak yeniden düzenlenen iç avlular müze güzergahının ayrılmaz bir parçası haline getirilmiş.
Üçüncü müdahale iç ve dış yollara odaklanıyor. Bahçede Sarayın iki kanadı arasında bir bağlantı oluşturulmuş ve ana avluya bakan küçük sundurmadan erişim iyileştirilerek ziyaretçi rotasının önemli bir parçası haline getirilmiş. Orijinal parçaları daha sonraki eklemelerden ayırmak için Bolzoni’nin eski belgelerinin (1782) ve 1843 rölövesinin analizi doğrultusunda kare ve dikdörtgenlere bölünmüş olan antik brolo’nun (meyve bahçesi) düzeni ortaya çıkarılmış.
16.Yüzyıldan süregelen karmaşık tarihi geçmişi sonucunda yeniden değerlendirmeler, eklemeler ve tamamlanmamış kısımlardan oluşarak bir palimpsest haline gelen yapı, sadece geçmişten günümüze aktarılan bir miras değil, aynı zamanda gelecekte kültür üretmeye ve aktarmaya ev sahipliği yapmaya aday bir mimari olarak değerlendirilerek restore edilmiş.
Proje Yılı: 2023
Lokasyon: Ferrara, İtalya
Mimar: Labics
Peyzaj Mimarı: Stefano Olivari
Fotoğraflar: Marco Cappelletti
Kaynak: divisare.com
Yorum Yazın!