TaoCang Sanat Merkezi

Şanghay merkezli ofis Roarc Renew TaoCang Sanat Merkezi’ni hayata geçirmek için Çin’in Jiaxing şehrinde bulunan ve atıl vaziyette olan iki tahıl ambarını etkileyici bir proje ile yeniledi. Yenileme kapsamında bu iki eski ambar arasına iki geniş koridor açan ofis, eski yapılara nasıl yeniden hayat verilebileceğini gösterirken bölge için de bir simge yarattı. Roarc Renew’in tasarımı, 1950’li yıllarda tahıl depolamak için inşa edilen tuğla ambarların mimarisini takdir ederken aynı zamanda onları kemerlerin sıralandığı ve gökyüzüne doğru kıvrılan iki bütünleştirici koridor ile canlandırıyor.

Yenileme projelerinde en önemli unsurlardan birinin yapının orijinal karakterine ve enerjisine bağlı kalmak olduğu fikrini benimseyen ofisin bu tarz projelerde uygulamaya çalıştığı ilgi çekici bir metodoloji var: ‘Her yenilenen projenin ruhu, gizli akışı bulmak ve onunla devam etmektir. Bulutlar uzaklaşmadan parlak ay görülemez gibidir. Elbette ilk iş, hangi bulutun uzaklaşması gerektiği ve onu nasıl uzaklaştıracağını belirlemektir’.

Uzun yıllardır kullanılmayan tahıl ambarlarının yanında bir nilüfer göleti yer almaktaymış ve bu nedenle bu ambarlara lotus (nilüfer) ambarı ismi ile de hitap edilirmiş. Yenileme sonrası bir zamanlar yapıya ismini veren nilüferler yapının tasarımında tekrar hayat bulmuş. Zeminlerde kullanılan nilüfer desenleri hem köyün nilüfer çiçeği endüstrisine hem de alanın bitişiğindeki gölete atıfta bulunmaktadır.

Yapı, hali hazırdaki tasarımı ile de oldukça çarpıcı bir etkiye sahiptir. Beton kemerler ile inşa edilen yapı, farklı perspektiflerden etkileyici görseller sunmaktadır. Bu güçlü estetiği korumak adına yapıda iç taşıyıcı sistemle ilgili bir değişikliğe gidilmemiş. Yapılan minimal değişikliklerin yanı sıra beton kemerler sanat eserlerine etkileyici bir arka plan oluşturmak adına beyaza boyanmış. Batıdaki ambar ticari bir galeri olarak yeniden işlevlendirilirken doğudaki ambara ise sanat galerisi fonksiyonu verilmiştir. Ambarlara TaoCang Sanat Merkezi’nin ana sergi alanları fonksiyonlarının yüklenmesinde hem geniş ve açık iç mekanlara sahip olmaları hem de Çinli ustalar tarafından yerel inşaat yöntemleri ile inşa edilmeleri rol oynamıştır.

Ana galerilerin 4 girişi bulunmaktadır. Yeni eklenen koridorlar merkeze doğru olan akışı teşvik ederken aynı zamanda da sosyal ve ticari alanlar oluşturmaktadır. Merkeze yönlendirilen ziyaretçiler buradan galerilere geçiş yapabilmektedir. Ziyaretçi ve yük girişi net bir şekilde ayrılmıştır ve servis girişleri doğu ve batı uçlarında çözümlenmiştir. Koridorların buluştuğu ve yukarıya doğru kavis yaptığı alanda tuğlalar ile oluşturulan iki dev buğday deseni yer almaktadır. Bu desen binanın geçmişine gönderme yaparken aynı zamanda sanat merkezine gelen ziyaretçiler için ana girişi vurgulamaktadır.

Çoğu yenileme projesi sonucunda ekonomik bir kaygı barındırır. Bu doğrultuda ilerdeki süreçte koridorlar boyunca sanat merkezinin işleyişini besleyecek restoran, kafe, hediyelik eşya dükkanı gibi farklı fonksiyonlar yer alması planlanmaktadır. Koridorlar, barındırdığı işlevleri farklı hava şartlarına uygun hale getirebilmek için tam boy cam paneller ile kapatılarak iç mekanlara dönüştürülecektir.

Yapının geçmişteki karakterine oldukça saygılı olan bu yenileme projesi ile binaya yeni bir fonksiyon kazandırılırken alan yeni bir odak noktası haline getirilmiştir.

Proje Yılı: 2020
Lokasyon: Jiaxing, Çin
Mimar: Roarc Renew
Fotoğraflar: Wen Studio