Ai Weiwei’in Venedik’teki San Giorgio Maggiore Adası’nda konumlanan La Commedia Umana – Memento Mori isimli sergisinde sanatçının yakın tarihli cam işlerinin yanı sıra şimdiye kadarki en büyük Murano cam heykellerinden biri olan ‘La Commedia Umana’ yer alıyor. Bu yılın başlarında Roma’da halka ilk kez sunulan heykel, Murano’daki Berengo Studio’nun ustaları tarafından üretilen 2000 el yapımı siyah cam parçadan meydana geliyor. 9 metre yükseklikteki ve yaklaşık 3 ton ağırlığındaki bu etkileyici eser tavandan asılarak sergileniyor.
59. Venedik Sanat Bienali ile birlikte yürütülen ve hazırlık süreci üç yıl süren sergi, Abbazia di San Giorgio Maggiore-Benedicti Claustra Onlus, Berengo Studio ve Fondazione Berengo iş birliği ile gerçekleşiyor.
Ai Wei Wei ilk kez camla çalışmıyor fakat kendisiyle çok da özdeşleşmemiş olan bu malzemeden görkemli ve benzeri görülmemiş bir iş ortaya çıkarmayı başarıyor. Malzemeden bağımsız olarak işlerinin çoğunda aktivist ruhu ve yaratıcı fikirleri ile öne çıkan sanatçı, bu sefer de oldukça kırılgan bir malzeme olan camı kullanarak ölüm gibi çarpıcı bir konuya vurgu yapıyor.
Devasa bir avizeyi andıran heykel; barındırdığı kemikler, organlar, yarasalar ve güvenlik kameraları gibi nesnelere benzeyen formlarıyla etkileyici ve biraz da karamsar bir kolaj oluşturuyor.
Ai Weiwei verdiği bir röportajda ‘ölüm fikri bizlere her zaman eşlik ediyor olsa bile bunu kabul etmekten hoşlanmadığımızdan’ bahsediyor ve ekliyor: ‘Ölümü diğer insanların başına gelen bir şey olarak düşünmeye meyilliyiz. Cam kırılgan ve değerli bir malzemedir. Eski Yunan mezarlarında yaşayanların ölüler için döktüğü gözyaşlarını içeren gözyaşı şişeleri camdan yapılırdı.’ Ai, ölüm teması üzerinden göçmenler, hastalıklar ve savaşlar gibi birçok farklı konuya da gönderme yaptığını belirtiyor.
Fotoğraflar: Francesco Allegretto, Edward Smith
Yorum Yazın!